Tuesday 6 December 2016

Brune pinner - pruunid pulgad

Norras on igatahes jõulud käes, mul on isegi tuba juba ehitud. Jõulud teevad mu tuju heaks ning miks ma peaks siis ehtimise ja tulukestega ootama.
 Jõuludeks tuleb siin teha 7 eri sorti küpsiseid, ma isegi ei tea, miks. Võib-olla sellepärast, et "seitse sorti" riimub ilusti - sju slag. Vana komme igatahes. Minu üks suur jõuluküpsiselemmik on Brune Pinner ehk  Pruunid Pulgad mis ehk kõlab halvasti, aga maitseb ülihästi.

Küpsiseid on lihtne teha ning seest jäävad need natuke nätsked, pealt krõbedad.

200 gr. võid
200 gr. suhkrut
1 munakollane
1 spl heledat siirupit
1/2 tl. kaneeli
1tl vaniljesuhkrut
1 tl. soodat
300 gr. nisujahu

kaunistamiseks:
natuke suhkrut
pihutäis hakitud mandleid
munavalge pintseldamiseks

küpsetada keskmisel riiulil 175 kraadi 10 min.

Soodataignale ei meeldi külmkapis oodata, seda tuleb üsna kohe kasutada. Küpsetuspulber sisaldab samuti soodat, kuid sisaldab lisaks veel kahte hapet ning reageerib seismisele pisut teisiti.

Vahusta suhkur ja toasoe või, lisa ülejäänud koostisained. Jaga taigen 6 osaks, vooli nendest vorstid ja suru natuke lapikuks. Siis pintselda munavalgega, puista peale hakitud mandleid ja suhkrut. Mina surun enne ahju panemist mandlid ka taignasse, et kõik kindamini koos püsiks.
 10 minutit hiljem võtab ahjust välja sellised lapikud tegelased.
 Viiluta peale ahjust võtmist pulgad kohe väiksemateks pulkadeks. Oota natuke resti peale tõstmisega, küpsised muutuvad kiiresti tahkemaks, siis on kergem tõsta.
 Üsna varsti on jõuluküpsised piisavalt jahedad ning võib esimese portsu (koos külma piimaga) naha alla keerata. Seest natuke pehmed, pealt krõbedad küpsised maitsevad siirupiselt/karamelliselt, ah ma ei oskagi kirjeldada, ülihästi maitsevad!
 Minu kaks sorti seitsmest on juba karbist läbi käinud. Selle kohta õnneks ei ütle traditsioon midagi, et kõik küpsised üheaegselt karbis peavad olema, nii et me saame küpsetatu kohe kähku ära süüa.
Teised prisked küpsised on pehmed Saksa Jõulupräänikud, nende retsepti panen ka varsti siia üles.

No comments:

Post a Comment